zondag 24 november 2013

Leuk gezin, hier is een leuke hond!

Hallo vrienden,

Afgelopen jaar was Valdo onze hulphond in opleiding. Ik heb er maar een paar keer over geschreven.
Vooral omdat de acties die je onderneemt veelal dezelfde zijn als met Dylan.
Dylan is inmiddels een setje met Karin. We zijn blij dat we aan de wieg hebben gestaan van deze match. Karin en Dylan zijn heel gelukkig samen.
Dylan is een hond die heel graag helpt dat was ook bij ons al zo. Dat is nou ook net het verschil met deze hond. Valdo is een hondje dat heel graag speelt en uitdaagt. Plat liggen vreselijk veel plezier hebben kwispelen en snel bewegen. Ladingen energie die hij kwijt moet. Laat je hem 3 x per week rennen dan is hij zo mak als een lammetje en slaapt hij thuis als een roosje.

Wij hadden er een hele kluif aan dit hondje te trainen maar iedere dag deden we het toch weer met inzet en plezier. Het was immers voor die ultieme match, dat blije gezicht van die man of vrouw die ontzettend veel vrijheid zou krijgen door Valdo. En langzaam werd het beter. De 11 maanden test wees uit dat we er nog niet waren. Wij kregen toen ook al te horen dat Valdo uit het traject zou worden gehaald, dat is een teleurstelling want daar heb je het niet voor gedaan. Misschien nog therapiehond of  veteranenhond??? Maar nee, daar hadden ze juist rustige voor honden nodig.

Dus daar zaten we dan, een beetje verdrietig, dat wel.We hielden van Valdo, het was onze kanjer die zo hard zijn best had gedaan en van zo ver was gekomen.
Eind augustus werd hij afgekeurd, hij ging gewoon weer mee naar huis. Wij kunnen hem niet houden dus Valdo wacht op een lief gezin. Hopelijk krijgt hij een heel fijn leven bij mensen die lief voor hem zijn. Hij is nu weer 3 maanden verder en heeft sindsdien veel bijgeleerd. Het is in huis een rustige hond, hij heeft nooit iets kapot gemaakt (behalve soms papier in een onbewaakt ogenblik).
Hij loopt goed naast dat kan hij heel lang volhouden. Als hij weet dat hij ergens even vrij mag lopen heeft hij soms haast om daar te komen maar daar trainen we nog steeds op en dat gaat steeds beter. Hij is lief voor kinderen, je kunt hem overal mee naar toenemen, springt niet tegen mensen op. Hij kan goed alleen thuis blijven en is een ontzettende knuffelbeer want hij wordt het liefst de hele avond geaaid.
Hij  kent zijn commando´s maar is soms zelf een beetje selectief maar ook dat heeft hij bijna onder knie en wat mij vandaag verbaasde ....!!!! Hij gaat vaak mee naar boven en als ik dan de was heb uitgezocht dat gaat hij daarin zitten rommelen, dat mag hij niet. Dylan kreeg van mij dan altijd een T-shirt of zo en dat mocht hij dan dragen. Valdo kon dat niet en ging er tot voor kort nog met het T-shirt vandoor,


tot vandaag. Hij pakte het shirt liep netjes achter mij aan en op het commando" drop it" liet hij het keurig bij de wasmachine vallen. Onze kanjer! Hij leert het wel, het duurt alleen iets langer.

Bij Hulphond wordt de hond met 11 maanden getest en moet dan klaar zijn. Ik denk dat Valdo er iets langer voor nodig heeft. Ik kan begrijpen dat ze die tijd niet hebben. Maar degene die onze Valdo wil is een bofkont want die krijgt een ontzettend leuke, beetje ondeugende hond. Maar wie vindt dat niet leuk!
Dus leuk gezin hier is een leuke hond!







2 opmerkingen:

  1. Hallo baasje van Valdo,
    Op dit moment ben ik op zoek naar een hond tussen één en twee jaar die opgeleidt gaat worden als hulphond/ geleidehond via Bulters en Mekke. Mijn eigen hond is helaas onlangs afgekeurd ivm. artrose beide ellebogen.(nog geen 4 jaar oud) De hond wordt mijn eigendom en over de training kan net zolang gedaan worden als nodig is, mits de hond het wel in zich heeft.
    Ik heb al ruim 17 jaar honden en ik woon vlak bij een groot recreatiegebied waar de hond elke dag 30 - 60 min. hond mag zijn. Dus ook zwemmen, spelen en banjeren door modder.
    Misschien zorgt dit verhaal ervoor dat Valdo tóch door kan gaan met werken, uw inzet en training alsnog resultaat heeft en ik in de toekomst een perfecte hulphond aan hem kan hebben....
    Ik zou het heel fijn vinden als u op mijn berichtje zou willen reageren, maar dan graag via de mail (ik zit nl. niet op facebook)
    mwestmaas@casema.nl

    Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

    Vriendelijke groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marianne,

    Deze link heb ik gekregen van een vriend. Deze vriend heeft zelf een hulphond en weet hoe graag ik ook weer een hond zou willen. Ik heb je verhaal 2 keer grondig bestudeerd en heb na veel plussen en minnen en in overleg met mijn zoontje besloten, dat wij graag in aanmerking willen komen om Valdo een leuke plezierige toekomst te bezorgen.

    Onze woonsituatie: Ik woon samen met mijn 4 jarige zoontje in gemeente Bernheze op een boerderij. Wij huren daar een vrijstaand huis. Naast mijn huis, op nog geen 3 meter afstand, is een zorgboerderij voor mensen met lichte dementie, hersen-/hartinfarcten, eenzaamheid etc, die daar van 10 tot 16.00 uur op werkdagen dagbesteding krijgen aangeboden (circa 15 gasten per dag).

    Op de zorgboerderij is ook een 'afgekeurde' hulphond aanwezig met de naam Zepp, een labrador. De liefde voor het Labrador ras is door Zepp ontstaan. Ik heb vroeger Husky's en Samojeden gehad en hierdoor gewend om met honden te 'werken'.

    Achter de zorgboerderij is een minicamping en aansluitend begint het bos. In dit bos mogen honden vrij rondlopen. Tevens is er ook voldoende bewegingsruimte op het terrein, inclusief poel.

    Ik werk niet in loondienst, maar doe veel vrijwilligerswerk op de zorgboerderij, waar Valdo dus ook binnen mag komen en ben daarnaast bezig met het opzetten van een eigen bedrijfje. Ook hier zou Valdo een mooie plaats in kunnen nemen.

    Gezien de vrijheid en de ruimte komen ook regelmatig kinderen bij ons spelen. Qua aandacht en beweging komt Valdo niks tekort en hij zou een hele mooie aanvulling zijn voor mijn gezinnetje.

    Financieel ben ik daadkrachtig genoeg.

    Kortom wat kunnen wij Valdo bieden: liefde, aandacht, beweging en een goede verzorging.

    Graag nodig ik je uit om bij ons te komen kijken en kennis te maken met ons en de omgeving.

    Met vriendelijke groet,
    Ellen Hutteman en Bart Cramer
    Ellenhutteman1967@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen